fredag 9. mars 2012

Arroz con pollo, spansk gryte med kylling og ris

Jeg lagde en rett i dag som viste seg å være riktig så god. Den falt i smak hos store og små. Jeg fikk ikke tak i ferske kyllinglår. Endte faktisk opp med ferdigstekte lår, men det fungerte bra det også. Jeg stekte kyllinglårene kun i kort tid for å få smaken i panna. Tilsatte sjampinjong, rødløk og vann. Halverte koketiden før jeg tok med risen. Det gjorde jeg fordi jeg var redd det ble for lenge for kyllingene. Jeg vil tro retten blir enda bedre om jeg hadde fått tak i ferske kyllinglår og fulgt oppskriften slik den står under. Men det gikk altså veldig greit å improvisere☺


4-6 kyllinglår
olivenolje
1 rødløk, skjæres i båter
1 fedd hvitløk, finhakkes
150 gram sjampinjong, deles i fire
1/2 liter vann
1,5 dl ris
1 paprika, grillet og flådd, så hakket
salt
pepper
1 dl revet parmesan
2 ss pinjekjerner
hakkede friske urter, persille og gressløk

Varm opp oljen i en stor panne. Brun kyllingen i panna. Tilsett løk, sopp, hvitløk og vann. La retten småkoke i 20 minutter. Tilsett risen og la gryten koke videre til risen så vidt er myk. Smak til med pepper og litt salt. Bland inn revet parmesan og paprika. Før du setter gryten på bordet, dryss over pinjekjerner og friske urter. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar