torsdag 8. mars 2012

Hamburger med hjemmelaget brød

Jeg ønsket å lage hjemmelagde hamburgere med hjemmelagde brød og leita litt rundt på nettet for å finne en oppskrift. På hamburgere brukte jeg denne grunnoppskriften fra mesterkokken Trond Moi. Resultatet ble saftige burgere. Veldig godt☺Om du ikke har tabasco eller worchestershiresaus, fortvil ikke. De blir gode allikevel.
På hamburgerbrød fant jeg en enkel oppskrift som jeg så gikk igjen hos flere. Men jeg doblet like greit oppskriften og la noen i fryseren til senere. De ble luftige og gode. Ganske så vellykket☺



Hamburger:
500 gram karbonadedeig
1/2 løk, finhakket
1/2 ts paprika
1/2 ts hakket oregano
2 egg
1 ts salt
1 ts pepper
4 dråper tabasco
4 dråper worchestershiresaus

Bland alle ingrediensene. Bruk hendene til å forme og klappe ut hamburgerene. Stek de i panna. De kryper en del når man steker de så lag de store og gode.

Hamburgerbrød:
1 pakke gjær, tørr eller fersk
4 dl vann
3 dl melk
1 ts salt
4 ss olivenolje
ca 16 dl hvetemel, bytt gjerne noe av melet ut med grovt mel
sammenpisket egg
sesamfrø

Varm opp melk og vann til 37 grader. Tilsett gjær, salt og olje. Velger du fersk gjær røres denne godt ut i vesken. Bland inn mel, litt og litt, til du har en fast men litt klissete deig. Elt godt. La deigen heve en times tid. 
Del deigen i 16 emner. Bruk mel på bordet og hendene når du triller ut brødene. Trill emnene til bolller som du klemmer flate, ca 1 cm tykke. Brødene hever godt også i ovnen. La brødene etterheve i ca 30 minutter. Pensle brødene med sammenvispet egg og strø over sesamfrø.
Stek brødene på 200 grader i 12-15 minutter.



2 kommentarer:

  1. Nam!! :o) I kveld tror jeg Rune prøver seg på vårullene dine - jeg GLEDER meg!!

    Håper du har en herlig dag snuppa!

    Stor klem!

    SvarSlett
  2. Så flott!
    Vårrullene egner seg veldig godt til å fryse. Når du skal tine de igjen kan du varme de i panna i ca 18 minutter eller varme de opp i ovnen på 200 grader i, jeg vet ikke, ca samme tid. Pleier å ta det på feelingen☺ Direkte fra fryst tilstand altså. Vi benytter ofte vårruller til kveldskos etter at unga har lagt seg☺
    Håper det smaker☺

    Vi har det veldig fint. Nettopp vært et par dager på hytta. Utrolig så godt barna sover på fjellet☺ Er jevnt innom bloggen din. For et syn, så masse fint☺ Du er helt utrolig!

    SvarSlett