fredag 9. mars 2012

Kraft, hjemmelaget kjøttbuljong

Jeg har små barn og er opptatt av å begrense saltinntaket spesielt for de. Det er selvfølgelig lurt også for oss voksne. Vi får i oss nok salt gjennom kostholdet ellers. Buljongterninger inneholder mest salt og jeg følte på det at jeg ikke ønsket å gi barna mine så mye saus på middagen. Samtidig så jeg at minstemann på under ett år spiste så mye bedre om han fikk godt med god saus på middagen. Derfor bestemte jeg meg for å koke egen kraft. Det er litt dyrere enn å bruke buljongterninger, men det blir en bedre saus både på smak og med tanke på hva som er sunt. Kan selvfølgelig med fordel brukes i andre retter der det står buljongterning i oppskriften, i gryter og supper.

Slik koker du egen kraft:

Kraftbein, frosne
evt også oksehaler, fordyrer buljongen men lager god smak
vann
salt

Legg kraftbeinene (og oksehalene) i en kasserolle. Fyll på vann til det akkurat dekker kraftbeinene. Ikke fyll på mer vann for å være økonomisk, du kan heller tilsette mer vann i etterkant. Det er trist om kraften blir for tynn og smakløs. Tilsett bittelitt salt, det står på pakken med kraftbein hvor mye salt du skal tilsette pr pose med kraftbein. Du kan med fordel bruke litt mindre salt enn det.
Følger du dette får du deilig smak på sausen fremover, bedre enn med terninger☺
Hell kraften over på syltetøyglass eller plastbokser og frys ned. Jeg fryser ned enheter på 4 dl.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar