torsdag 19. januar 2012

Gunhilds ferske kringle

Fersk og luftig kringle. Lukten av nylaget gjærbakst, det er deilig det. Opp gjennom min oppvekst har denne alltid stått på bordet når det er selskap. Hvertfall hvis jeg har fått kommet med et ønske☺ Frys gjerne kringlene ned og ha de i bakhånd ved overraskende besøk. Tin de i ovnen ved ca 150 grader i ca 10 min.
For å få et vellykket resultat er det viktig å piske eggene godt slik det står, og følge heveanvisningen.


600 gram hvetemel
125 gram sukker
125 gram smør
1/2 ts kardemomme
3 dl melk
2 egg
ca 30 gram fersk gjær (litt over halvparten)
rosiner

Smelt smør. Tilsett den kalde melken. Kjenn på blandingen at den holder ca kroppstemperatur.
Pisk eggene veldig godt i en bolle. Bland inn melk og smør. Rør gjæren godt ut i blandingen. Tilsett alt det tørre. Eltes godt. Tilsett så rosiner, elt de forsiktig inn.
Deigen settes til heving 1 1/2- 2 timer.

Form deigen til en kringle. Eller som jeg gjør, del deigen i to og form hver del til en tykk pølse.
Etterheves ca 1/2 time.

Stekes ved 175 grader i ca 30 min.

La kringlen kjøle seg ned litt. Bland melis og vann til passe røre og stryk oppå kringla. Skjær i skiver og server. NAM!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar