fredag 20. januar 2012

Thailandske vårruller

Jeg hadde lyst til å lage mine egne vårruller og leita litt rundt på nettet for å finne noe enkelt og godt. Det fant jeg☺ Dette er en enkel oppskrift, og de er riktig gode. Oppskriften jeg endte opp med fant jeg her. Linken inneholder også bilde av pastry og sausene, hvordan det ser ut. Disse får man kjøpt i internasjonale butikker og i velassorterte dagligvarebutikker.
Vårruller egner seg godt til nedfrysing. Lag gjerne mange og frys de ned for å ha det lettvint senere.


500 gram kjøttdeig
1 lite kålhode
500 gram gulrøtter
1 pk glassnudler
1 ts buljong
2 ts sukker
oyster saus
soya saus
1 pk store pastryark
eller 2 pk små pastryark
1 egg
olje til frityrsteking

Legg glassnudlene i kaldt vann i 15 min. Brun kjøttdeigen i en stor panne/gryte og del den godt opp. Kutt opp hodekålen smått, og rasp gulrøttene. Grønnsakene tilsettes kjøttdeigen. Klipp opp glassnudlene i ca 3 cm lange strimler. Klipp det opp over gryta og la de falle rett ned i blandingen. Bland inn buljong og sukker. Smak til med oyster saus og soya saus.
Avkjøl fyllet.

Rull fyllet inn i pastry. Ikke rull det for hardt sammen, det er lett for at de sprekker opp i kanten. De smaker like godt om det skulle skje☺ Bruk eggehvite til å "lime" sammen arkene. Hvordan rulle vårruller får du en detaljert veiledning på her.

Jeg har stekt vårrullene i stekepanne. Det fungerer veldig fint. Vårrullene trekker en del olje. Eller du kan pensle rullene med olje før de stekes midt i ovnen på 200 grader i 10-12 minutter.

Den "riktige" måten vil være å frityrsteke de. Varm olje i en frityrgryte eller wok. Ha en rist dekket med kjøkkenpapir stående klar. Når oljen er varm, legges forsiktig tre eller fire vårruller nedi, og stek til de er gyllenbrune. Legges på risten til avrenning.

Server med en liten salat og søt chilisaus.

2 kommentarer:

  1. tuuuusen takk snuppa! dette MÅ testes ut!! Har aldri smakt dette, så det burde jo være på tide..! :o) Hvor pleier du å kjøpe "spesialvarene"? (jeg burde jo kunne klare å komme meg til samme butikken, hihi)

    Stor klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Beklager at jeg svarer så sent, men har ligget litt på latsiden her. Varene har jeg kjøpt i Oslo. Er en internasjonal butikk på hjørne der jeg har leilighet. Men jeg kan tenke meg at de har synonyme produkter i større matbutikker, som Spar, Meny eller Ultra kanskje?☺ Jeg har ikke sjekket desverre. Har fortsatt noen i fryseren. Lagde et par føringer når jeg prøvde for første gang, og det er ikke så lenge siden.
      Jeg smakte forøvrig noen hjemmelagde vårruller ei venninne har laget. De var stekt i ovnen. Antakelig som beskrevet over. De var veldig gode, sprøe og fine☺

      Lykke til!☺

      Slett