tirsdag 17. januar 2012

Sølvis Lasagne

En god hjemmelaget lasagne. Oppskriften er fra en gammel nabo jeg hadde som liten. Jeg har hentet den i mammas oppskriftbok. Denne er hyppig brukt i vårt hjem.
Oppskriften er noe videreutvilket for å få mer smak på retten. Jeg har hentet tips til krydder fra ulike oppskrifter på nettet. Vær raus med krydderet.



1/2 kg kjøttdeig/karbonadedeig m/salt og pepper
2 stangselleri snittes smått
1 boks (140g) tomatpuré
1 boks hermetiske tomater
2 fedd hvitløk
1/2-1 løk
oregano, basilikum og pepper

Stek kjøttdeigen. Bland inn alle ingrediensene. Smak til med krydder. La småputre mens du lager sausen.

Ostesaus:
ca 1 l melk
meljevning (1-2 dl melk ristes ut med 2 ss hvetemel)
raspet gulost
2 fedd hvitløk
malt muskat og pepper (gjerne hvit)

Kok opp melk. Rør inn meljevning litt og litt. Sausen vil tykne. Bland inn raspet ost, hvitløk og krydder.

Legg kjøttdeig, saus og lasagneplater lagvis. Begynn og avslutt med saus. Legg gjerne et lag med ost på toppen.
Stekes i ovn ved 225 grader i 30-45 min.

4 kommentarer:

  1. hmmm, dette hørtes fristende ut.... Tror jeg må få med meg gutta bort på butikken og handle inn til middag etterpå!!

    Tusen takk! :o)

    Stor klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får vel litt hjelp på kjøkkenet også hvis du vil☺ Litt av hvert som storebror kan hjelpe til med her da. Litt av hvert som skal oppi gryta☺Håper det smaker!

      Slett
  2. Da har vi prøvd denne :) I går. Og både store og små forsynte seg flere ganger og syntes det var en herlig middag. Birk droppa kveldsgrøten siden han spiste seg så mett på Sølvis lasagne ;)
    I tillegg til selleri så kuttet jeg også opp et par gulrøtter og en søtpotet og heiv oppi. Ellers fulgte jeg oppskriften til punkt og prikke. Til stor suksess.
    God mat.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott! Jeg er glad det smakte. Det er en sikker vinner her, hver gang. Håper du velger den flere ganger☺

      Slett